برکناری سنگالی در کاخ سفید!

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با انتشار توئیتی، یکی از گسترده ترین جابه جایی ها را در دوره ریاست جمهوری خود اعلام کرد
گروه بین الملل-سرانجام رکس تیلرسون از سمت وزارت امور خارجه آمریکا برکنار شد.  دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با انتشار توئیتی، یکی از گسترده ترین جابه جایی ها را در دوره ریاست جمهوری خود اعلام کرد. ترامپ نوشت:«مایک پمپئو، مدیر سیا، وزیر امور خارجه جدید خواهد شد. او این شغل را عالی انجام خواهد داد. تشکر از رکس تیلرسون برای خدماتش! جینا هاسپل مدیر جدید سیا خواهد بود و او نخستین زن انتخاب شده در این سمت است. تبریک به همگی !»با این توئیت، تکلیف دو سمت کلیدی در کابینه ترامپ مشخص شد.توئیتی که قائم مقام وزارت خارجه آمریکا گفته تیلرسون از این که قرار است اخراج شود بی‌اطلاع بوده و با  همین توئیت متوجه برکناری‌اش شده است. جالب آن که وی تا ساعاتی قبل از اعلام برکناری اش در سفری به آفریقا بوده است. مارک پمپئو نیزاز وفادارترین اعضای کابینه از آژانس اطلاعات مرکزی به وزارت امور خارجه رفت تا مخالفت های رو به تزاید در بدنه دستگاه دیپلماسی آمریکا با رئیس جمهوری این کشور را فرونشاند و همزمان، با انتخاب نخستین زن به ریاست سیا، اصلی ترین نهاد اطلاعاتی آمریکا تلطیف شود.این انتصاب ها باید به تایید کنگره برسد . این اتفاقات از عمیق تر شدن اختلافات و تشدید تنش ها درعالی ترین سطوح تصمیم گیری در دولت آمریکا حکایت دارد.تقریبا از چند ماه پس از آغاز ریاست جمهوری ترامپ، اختلافات میان رئیس جمهوری آمریکا و وزیر امور خارجه شروع شد. این اختلافات طیف وسیعی را از بحث ناتو و روسیه تا نحوه مواجهه با ایران و کره شمالی در بر می گرفت. همچنین دو طرف بر سر موضوعاتی همچون بحران دیپلماتیک قطر، مذاکرات سازش در خاورمیانه، آینده سوریه و افغانستان اختلاف نظرعمیق داشتند. ترامپ به عنوان سیاستمدار بی تجربه اما سر برآورده از جریان ملی گرای آمریکایی، بر اتخاذ سیاست خارجی یک جانبه گرا، ضد مشارکت جویی بین المللی و مدافع مشت آهنین با بدنه دستگاه دیپلماسی آمریکا که بر جهان گرایی، حفظ ائتلاف های بزرگ و حراست از مناسبات نظم بین الملل تاکید داشت، اختلاف پیدا کرد. تا مدتی به نظر می رسید که این اختلاف نظر با پا درمیانی افرادی همچون ژنرال هربرت مک مستر، مشاور امنیت ملی و جیمز متیس، وزیر دفاع تا حدودی فروکش کرده است.اما گویا نحوه مواجهه ترامپ با یکی از حساس ترین بحران ها در سیاست خارجی آمریکا، یعنی بحران اتمی شبه جزیره کره، تنش میان رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه را یکسره کرد. ساعاتی پس از موافقت غیرمنتظره ترامپ با دعوت به گفت و گو از سوی کیم جنگ اون، رهبر کره شمالی و با میانجی گری کره جنوبی، تیلرسون که در سفر آفریقایی بود این تحول بزرگ را تصمیم شخصی ترامپ خواند. رسانه ها همچنین خبر دادند که تیلرسون به دلیل بیماری برخی برنامه های کاری خود را در آفریقا لغو کرده و یک روز زودتر و ساعاتی قبل از انتشار توئیت ترامپ  به واشنگتن بر می گشته است . رئیس جمهور آمریکا همچنین با حضور در جمع خبرنگاران، گفت با تیلرسون در موضوعات مختلف از جمله توافق هسته‌ای با ایران اختلاف نظر داشته و دیدگاه‌هایش به پومپئو نزدیک‌تر است. اکنون نوبت به سنا با اکثریت شکننده جمهوری خواه می رسد که درباره انتخاب وزیر امور خارجه جدید و همچنین رئیس جدید سیا تصمیم بگیرد؛ موضوعی که ظاهرا بدون تنش نخواهد بود.  
   یک زن شکنجه‌گر، رئیس جدید سیا !
«جینا هاسپل» از افسران اطلاعاتی کهنه‌کار آمریکایی  رئیس جدید سیا شد.هاسپل که در سال ۱۹۸۵ به سیا پیوست، در فوریه ۲۰۱۷ به معاونت این سازمان منصوب شد.نام وی یک دهه پیش، زمانی بر سر زبان‌ها افتاد که مشخص شد سیا در تایلند یک زندان مخفی برای نگهداری، شکنجه و بازجویی از متهمان به ارتباط با گروه‌های تروریستی ایجاد کرده است.وی در سال ۲۰۰۲ ریاست این بازداشتگاه را بر عهده داشته است. بازداشتگاهی که زندانیان  آن به روش‌هایی غیرقانونی شکنجه می‌شده‌اند.هاسپل بعدا  رئیس دفتر «خوزه رودریگز» رئیس وقت مرکز ضدتروریسم سیا شد. رودریگز در خاطراتش نوشته که هاسپل تلاش کرده تا اسناد مربوط به شکنجه‌گاه تایلند را نابود کند.او در سال ۲۰۱۳ هم به معاونت «سرویس سری ملی» که مسئولیت عملیات‌های خرابکارانه مخفی آمریکا در سرتاسر جهان را بر عهده دارد، منصوب شد.
   ضد ایرانی تمام عیار،وزیرخارجه آمریکا!
مایک پومپئو که خط فکری وی، نشان دهنده دشمنی سخت با ایران و به ویژه توافق هسته ای است،حالا وزیرخارجه جدید آمریکاست.او اتفاقا چهره ای است که در کنار افرادی نظیر جان بولتون وی را در سمت راست خط فکری افراطی در حزب جمهوری خواه طبقه بندی می کنند.نماینده ایالت کانزاس در سه دوره کنگره آمریکا را که از آکادمی علوم نظامی وست پوینت در آمریکا فارغ التحصیل شده است، به عنوان یکی از تندروترین اعضای متخصص در امور خارجی تلقی می کنند. وی سال گذشته به محض آن که نامش به عنوان گزینه اصلی تصدی پست ریاست در CIA مطرح شد، در توئیتر خود درباره توافق هسته ای با ایران نوشت: منتظر ملغی کردن این توافق فاجعه بار با" بزرگ ترین حامی تروریسم در دنیا" هستم. وی همچنین ، از حامیان سرسخت برنامه جاسوسی گسترده آژانس امنیتی ملی ایالات متحده است و این برنامه را برنامه ای مهم خطاب کرده است.